Etykieta opony
Od 1 listopada 2012 r. opony sprzedawane na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej będą zaopatrzone w etykiety z informacjami na temat ich wydajności pod względem zużycia paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomie generowanego hałasu.
Informacje na naklejkach podane są w przejrzysty sposób i mają za zadanie pomóc kierowcom w wyborze opon.
Etykiety zawierają trzy istotne informacje:
Efektywność paliwowa / opór toczenia:
W trakcie jazdy opona odkształca się na skutek kontaktu z podłożem, przez co traci energię. Powstające w ten sposób starty energii nazywamy oporem toczenia. Ma on bezpośredni wpływ na zużycie paliwa, a więc również na dobro środowiska naturalnego. Opona o mniejszym oporze toczenia zużywa mniej energii, dzięki czemu spalamy mniej paliwa, przez co mniej dwutlenku węgla trafia do atmosfery.
Przyczepność na mokrej nawierzchni
To kluczowa cecha wpływająca na bezpieczeństwo podróży, mierzoną w metrach od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania pojazdu. Wyszczególniono oceny od A do G, przy czym nie używa się oceny D ani G. Różnice między ocenami to skrócenie lub wydłużenie dystansu hamowania z prędkości 80 km/h od jednej do dwóch długości samochodu (3 do 6 metrów). Różnica między ocenami A a F wynosi ponad 18 metrów długości hamowania dla samochodów osobowych.
Emisja hałasu zewnętrznego:
To hałas generowany przez opony w ruchu, mierzony w decybelach. Im na symbolu więcej czarnych pasków, tym głośniejsza jest opona. Jedna fala na rysunku oznacza najniższą dopuszczalną wartość, trzy – najwyższą. Trzy fale to poziom hałasu odpowiadający obecnie obowiązującym normom, dwie fale to poziom zgodny z przyszłymi przepisami, podczas gdy jedna fala oznacza poziom niższy jeszcze o 3 dodatkowe decybele. Im cichsza opona, tym bardziej jest ona przyjazna dla środowiska.
Oznakowanie opon za pomocą etykiet dotyczy opon dla:
- samochodów osobowych i SUV;
- samochodów dostawczych;
- samochodów ciężarowych;
- naczep;
- przyczep;