Składowanie:
W celu zachowania parametrów oraz właściwości opon, należy przestrzegać kilku najważniejszych zasad ich składowania.
Należy unikać:
- długiego i bezpośredniego wystawiania na działanie promieni słonecznych;
- źródeł dużego ciepła;
- wilgoci;
- kontaktu opon z rozpuszczalnikiem, olejami, paliwami i innymi substancjami chemicznymi;
- urządzeń powodujących wydzielanie ozonu (transformatory, spawarki, silniki elektryczne);
- długoterminowego składowania na stosie.
Miejsce przechowania opon powinno być przeznaczone tylko do tego celu, a dodatkowo powinno być suche, średnio przewiewne, bez bezpośredniego dostępu światłą. W celu zminimalizowania miejscowych naprężeń konstrukcji opony powinno się stosować regały do pionowego składowania.
Starzenie się opon:
Przechowywane prawidłowo opony starzeją się dużo wolniej niż podczas eksploatacji. Zaleca się wycofanie z użytku opon wykazujących widoczne oznaki starzenia lub zmęczenia materiału; np. pęknięcia gumy sięgające konstrukcji opony w czole bieżnika, barkach, bokach, strefie stopki…), nawet przed osiągnięciem poziomu zużycia (1,6 mm).
Długo nieużywane opony montowane w przyczepach pękają i starzeją się szybciej niż te, które używane są częściej. Należy obserwować ich stan z większą uwagą. Koła zapasowe używane podczas wymiany opony, powinny zostać sprawdzone przed dopuszczeniem do eksploatacji.
Uszkodzenia opon:
Żadne uszkodzenie ani zniekształcenie nie powinno zostać pominięte. Diagnostyka opony pozwoli ocenić możliwość naprawy lub stwierdzić konieczność jej definitywnego wykluczenia z użytku. Częstą przyczyną uszkodzeń jest nieprawidłowe ciśnienie w oponach objawiające się:
- w czole opony - widocznym silniejszym zużyciem na barkach lub w strefie środkowej;
- deformacją bieżnika z lub bez uwidocznienia się warstw opasania;
- separacją warstw konstrukcji;
- na bokach- zużyciem okrężnym;
- we wnętrzu opony- uszkodzeniem warstwy butylowej (pomarszczenie wewnętrznej warstwy gumy);
- uszkodzeniem konstrukcji.
Negatywne skutki zbyt niskiego ciśnienia w oponie nie muszą mieć charakteru natychmiastowego i mogą się ujawnić dopiero po pewnym czasie. Zaleca się więc sprawdzanie ciśnienia w oponach raz w miesiącu, nie zapominając o kole zapasowym, używając w tym celu sprawdzonym ciśnieniomierzy, najlepiej w profesjonalnym serwisie ogumienia.
Dlaczego należy regularnie sprawdzać stan opon?
Minimalna dopuszczalna głębokość rzeźby bieżnika wynosi 1,6 mm. Jednak, aby zagwarantować optymalną przyczepność na śniegu, zaleca się zmianę opon zimowych w momencie, gdy głębokość bieżnika wynosi 4 mm.
Dlaczego montować nowe opony z tyłu?
Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z napędem na przednią, czy tylną oś, zaleca się montowanie opon mniej zużytych z tyłu, co zapewnia lepszą przyczepność, zwłaszcza w trudnej sytuacji na śliskiej nawierzchni.
Czemu służy wyważenie kół?
Wyważenie jest konieczne, aby zlikwidować wibracje. Unika się też przedwczesnego zużycia opon, zespołów zawieszenia, układu kierowniczego, jezdnego oraz innych elementów samochodu.
Dlaczego należy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach?
Prawidłowe ciśnienie w oponie ogranicza ryzyko uszkodzenia opony i utraty kontroli nad pojazdem w sytuacjach awaryjnych oraz zabezpiecza przed przedwczesnym zużyciem ogumienia. Spadek ciśnienia w oponach może nastąpić na skutek obniżenia temperatury otoczenia oraz niewielkich przebić bieżnika. Powietrze uchodzi z opony również w sposób naturalny.
Dlaczego należy wymieniać zawory?
Zawór stanowi nierozłączny element koła, gwarantujący szczelność szczelność trwałość opony. Ma on ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy.
Dlaczego należy kontrolować zbieżność kół?
Zła geometria kół jezdnych może negatywnie wpłynąć na zachowanie pojazdu na drodze a co za tym idzie na bezpieczeństwo użytkowników dróg.
Dlaczego warto zwracać się do specjalisty?
Jazda samochodem przy zbyt niskim ciśnieniu powietrza w kołach, brak zbieżności, złe wyważenie kół lub uszkodzony zawór to przyczyny przedwczesnego zużycia się opon. Demontaż opony jest konieczny dla przeprowadzenia dokładnej weryfikacji stanu opony. Tylko specjalista jest w stanie dokładnie zdiagnozować i ocenić stan opon.
Dlaczego warto wymieniać wszystkie 4 opony?
Podczas jazdy w warunkach zimowych przyczepność kół tylnej osi jest równie ważna co osi przedniej. Dlatego należy wyposażyć samochód w4 opony zimowe. Ponadto, aby zapewnić jeszcze większe panowanie nad pojazdem oraz bezpieczeństwo, radzi się wymianę opon zimowych na nowe, jeżeli głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm.