Przykładowo oznaczenie: 175/70 R 14 88 T czytamy następująco:
175 - szerokość opony w milimetrach,
70 - profil opony oznaczający, że wysokość opony stanowi 70% jej szerokości,
R - opona radialna, opony diagonalne przed średnicą obręczy mają "-" lub "B" (z opasaniem MBS)
14 - średnica osadzenia, będąca jednocześnie średnicą obręczy, podana w calach,
88 - indeks nośności
T – indeks prędkości dopuszczalnej. Tabela kodów prędkości znajduje się poniżej. Inne oznaczenie (stosowane głównie do oznaczania opon do aut ciężarowych i ciągników) może wyglądać następująco:
6.00-16 - a oznacza:
6.00 - szerokość opony w calach
16 - średnica osadzenia podana w calach
Data produkcji opony.
Informacja o wieku opony znajduje się również na boku opony.Poszukaj numeru identyfikacyjnego opony, zaczynającego się od liter DOT. Jest to ciąg od 7 do 12 znaków, informujący o całej partii opon wyprodukowanych w danej fabryce. Cztery ostatnie cyfry tego kodu (najczęściej są umieszczone w obwódce) zawierają informację o dacie produkcji opon. Dla przykładu - 4208 - dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, dwie kolejne to skrót od roku, czyli opona była wyprodukowana w 42 tygodniu 2008 roku.
Oznaczenia eksploatacyjne.
Oznaczenie M+S - jest to skrót od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg), symbol używany na oponach zimowych i całorocznych.
Oznaczenie Max Inflation - jest to graniczna wartość ciśnienia dla danej opony.
Oznaczenie ECE, e, E - jest to skrót od Economic Commision of Europe, oznacza, że opona jest dopuszczona do użytku na terenie Unii Europejskiej, innymi słowy ma homologację europejską.
Oznaczenie TWI - jest to skrót od angielskiego Treadwear Indicator (wskaźnik zużycia). Oznaczenie TWI występuje w sześciu miejscach na obwodzie opony (jako występy w rowkach bieżnika) i oznacza granicę dopuszczalnego zużycia rzeźby bieżnika. Gdy bieżnik się zużyje do poziomu wskaźnika TWI jest to równoznaczne z tym, że opona osiągnęła ustawowo wymaganą głębokość 1,6 mm. Należy wtedy pomyśleć o wymianie opony.
Oznaczenia opon wzmacnianych.
Oznaczenie XL - to skrót od angielskiego Extra Load, oznacza oponę o większej ładowności, wyższym indeksie nośności niż nośność opony standardowej w danym rozmiarze.
Oznaczenie RF - to skrót od angielskiego Reinforced; opisuje oponę wzmocnioną o podwyższonej ładowności (nośności). Ma znaczenie podobne jak w przypadku opon z symbolem XL. Inne oznaczenia opon wzmacnianych to np. EXL, RFD, REF, REINF.
Oznaczenia opon informujące o sposobie montażu.
Oznaczenie Rotation - występuje zawsze ze strzałką, oznacza kierunek toczenia opony, stosowany w oponach kierunkowych.
Oznaczenie Outside - stosowane w oponach asymetrycznych, oznacza sposób montażu opony. Outside oznacza, że bok opony z tym oznaczeniem po zamontowaniu koła na feldze, powinien być widoczny na zewnątrz samochodu.
Oznaczenie Inside - symbol stosowany w oponach asymetrycznych, mówi o tym, który bok opony powinien być zamontowany wewnątrz, w kierunku: do auta, w stronę piasty z felgą. Bok tej opony nie powinien być widoczny z zewnątrz pojazdu.
Oznaczenia opon z rantem ochronnym felgi.
Niektóre opony zimowe posiadają rant ochronny felgi, tzw. ochraniacz felgi. Rant ma chronić krawędź felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi, które mogą powstać przy np. podjeżdżaniu pod krawężnik czy zahaczeniu o jakiś przedmiot. Istnieją różne nazewnictwa rantów, w zależności od producenta danej opony. Najczęściej spotykane to:
Oznaczenie MFS (Maximum Flange Shield) - ochraniacz felgi.
Oznaczenie RFP (Rim Fringe Protector) - ochraniacz felgi.
Oznaczenie FP (Fringe Protector) - ochraniacz felgi.
Oznaczenie FR (Felgen Ripen) - pierścień ochraniający obręcz.
Oznakowania na oponach.
BasePen - uziemienie elektrostatyczne (bieżnik z mieszanką krzemionkową w środkowym rowku odprowadzającą ładunki elektrostatyczne)
BLT - (Raised Black Lettering / Letters) wypukłe czarne litery
BSW - (Black Sidewall) czarne litery
DOT - (Department of Transportion) oznacza, że opona jest zgodna ze wszykimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu. Obok znajduje sie kod identyfikacji opony lub jej numer seryjny: jest to ciąg cyfr i liter o długości do 12 znaków
E - zmieniona mieszanka i konstrukcja
EMT - (Extended Mobility Tyre) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
FP - (Fringe Protector) ochraniacz felgi, znany też jako RFP (Rim Fringe Protector) lub MFS - oznaczenie stosowane przez Dunlopa
FR - rant ochraniający felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Oznaczenie nie znajduje się na boku opony. Przeważnie, lecz nie zawsze, występuje w oponach o profilu 55 i niższym, jest to uzależnione od producenta, bieżnika, rozmiaru i typu opony.
Przykładowe "typowe" rozmiary to:
- 205/55R16 (zdarzają się jednak wyjątki)
- 195/50R15- 205/45R16
Bądź rzadziej:
- 145/65R15
- 235/70R16 (w pojazdach typu SUV)
JLB - (Jointless Band) bezkońcowe opasanie nylonowe
LI - (Load Index) wskaźnik maksymalnej nośności
LT - (Light Truck) znak postawiony przed rozmiarem opony, wskazuje że jest to ogumienie do samochodów 4x4 i lekkich ciężarówek (oznaczenie USA)
MFS - (Maximum Flanfe Shield) ochraniacz felgi (oznaczenie Dunlopa)
M + S - (Mud + Snow) błoto i śnieg, oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych
OWL - (Outlined White Lettering / Letters) białe litery
P - (Passanger) znak przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów osobowych (oznaczenie USA)
PSP-Beta - konstrukcja opony z rozkładem zakładek zmniejszających poziom hałasu
R - (Radial) opona radialna
RBL - (Recessed Black Lettering / Letters) czarne wklęsłe litery
RF - (Reinforced = XL) opona wzmocniona o większej ładowności
RIM PROTECTOR - ochrona felgi przed uszkodzeniem
ROF - (Run On Flat) jednolite oznaczenie opon marek Goodyear i Dunlop umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponieRWL - (Raised White Lettering / Letters) wypukłe białe litery
SST - (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
SI - (Speed Index) - wskaźnik maksymalnej prędkości użytkowania
TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa
TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa
ULW - zastosowanie w konstrukcji opony kordów aramidowych
XL - (Extra Load = RF) opona wzmocniona
Co oznacza, jeśli moja opona zamiast "R" w rozmiarze ma "ZR" lub "VR"
Oznaczenie VR lub ZR to wplecione w rozmiar opony indeksy prędkości.Oznaczenia VR i ZR mówią, że daną oponę można użytkować z pełnym dopuszczalnym obciążeniem do wskazanych prędkości:
VR - do 210 km/h
ZR - do 240 km/h.
Dla przykładu: 225/45 ZR17 91 W - oznacza, że oponę można użytkować z pełnym obciążeniem do prędkości 240 km/h, a prędkość maksymalna dla opony 270 km/h.
Oznaczenia dodatkowe.
Producenci opon, zamieszczają na oponach również informacje dotyczące ich poprawnego zamontowania na feldze. Mimo iż produkcja opon, jest w obecnych czasach skomplikowanym ciągiem produkcyjnym, opony nie są pozbawione wad. Opony nie są idealnie wyważone i nie są idealnym okręgiem. Bridgestone używa następujących oznaczeń.
Żółta kropka na brzegu profilu (wg Bridgestona) oznacza miejsce w którym opona jest najlżejsza. Opona powinna zostać zamontowana w ten sposób, aby najcięższe miejsce felgi (zwykle okolica wentyla) znajdowało się przy żółtej kropce. Umożliwia to minimalizację ilości ciężarków do wyważania koła.
Czerwona kropka na brzegu profilu (wg Bridgestona) oznacza miejsce, w którym opona ma największą wysokość profilu.Różni producenci używają różnych oznaczeń. Kolory użyte przez Bridgestona, u innych producentów, mogą oznaczać co innego.
Gdzie znajduje się rozmiar opony
Poszukaj ciągu znaków typu 205/55 R16 91V czy 195/60R15 91. Informację o rozmiarze opon (a często i o możliwych do zastosowania zamiennikach opon) możesz znaleźć najczęściej również:
- na słupku przy drzwiach kierowcy;
- w schowku;
- na klapce wlewu do paliwa;
- w instrukcji pojazdu;