Opony stanowią jedyny punkt styku pomiędzy pojazdem a drogą. W różnych warunkach jazdy bezpieczeństwo uzależnione jest od względnie niewielkiej powierzchni styku z nawierzchnią; w przypadku opony do samochodu osobowego, powierzchnia styku z nawierzchnią odpowiada powierzchni dłoni.
Bardzo istotne jest utrzymanie opon w dobrym stanie, a gdy się zużyją należy wymienić je na nowe, odpowiednio dobierając opony do samochodu.
Na bokach opony umieszcza się wymagane przez przepisy prawa oznaczenia oraz informacje. Część z nich skierowana jest do producentów, inne odnoszą się do wymogów kraju, w którym opony są użytkowane. Znaczne szkody mogą wyniknąć z osłabienia opony spowodowanego niewystarczającym ciśnieniem w oponie, nadmiernym obciążeniem, złym doborem opony do felgi.
Demontażem i montażem opon powinni się zajmować wyłącznie wykwalifikowani specjaliści wyszkoleni w tym kierunku.
Oryginalne opony pojazdu, których rozmiar określają producenci w zależności od osiągów pojazdu, powinny zapewnić kierowcy maksymalne bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy. Homologacja określa indeks nośności oraz indeks prędkości danego rozmiaru opony. Możliwe jest zamontowanie opony z indeksem prędkości i/lub indeksem nośności większym niż w przypadku oryginalnie zamontowanej opony.
W okresie zimowym kierowcy mają do czynienia z trudnymi warunkami jazdy, m.in.: mokre, zaśnieżone, oblodzone drogi. Aby zagwarantować bezpieczną jazdę, konieczne jest wyposażenie pojazdu w specjalne opony zimowe. Jednakże, jeśli zamontujemy tylko dwie opony zimowe, bezpieczeństwo nie będzie w pełni zagwarantowane, zwłaszcza podczas zjazdu po pochyłej i zaśnieżonej nawierzchni, podczas hamowania lub pokonywania zakrętów.
Opony kierunkowe należy zawsze montować zgodnie z kierunkiem wskazanym przez strzałki umieszczone na boku opony.
Temperatura otoczenia ma wpływ na ciśnienie w oponach. Im temperatura jest niższa, tym niższe jest ciśnienie w oponie. Aby wyrównać te różnice w okresie zimowym konieczne jest podniesienie ciśnienia o 0,2 atmosfery (na zimno) w stosunku do ciśnienia „typowe użytkowanie” lub ciśnienia” „inne zastosowanie”.
Aby zapewnić optymalną przyczepność oraz bezpieczeństwo zaleca się montowanie opon nowych lub mniej zużytych na tylnej osi.
Ze względu na bezpieczeństwo zalecany jest montaż nowego zaworu bezdętkowego podczas każdej sezonowej wymiany opon.